• Marlies

10 tips om beter te slapen


Een gezond, fit en energiek leven is opgebouwd uit drie componenten: beweging, voeding en slaap. Over beweging en voeding hebben we al veel geschreven. Hoog tijd om het derde component, slaap, wat aandacht te geven. Een goede nachtrust is helaas niet vanzelfsprekend. Sterker nog, vele van ons hebben er moeite mee. Daarom hebben we 10 tips voor een betere nachtrust voor je op een rij gezet. Vanavond maar gelijk beginnen?


1. Hou je, zoveel mogelijk, vast aan een ritme. Probeer iedere avond rond hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en iedere ochtend rond dezelfde tijd er weer uit.


2. Werken doe je overdag. Zet voor jezelf een duidelijke grens waar het werk stopt. Bijvoorbeeld om 20:00 uur. Daarna niet stiekem toch nog even je mail checken, een zakelijk appje sturen of nog even snel iets afmaken.


3. Een uur voordat je gaat slapen alle schermen uitzetten. Geen telefoon, geen laptop, geen t.v. Hiermee vermijd je nieuwe prikkels en gedachte zet je de eerste stap naar je ‘ruststand.’

4. Ben je een echte piekeraar als je in bed ligt? Schrijf dan alles wat er door je hoofd spookt op. Ouderwets met pen en papier en leg het notitieblok naast je bed neer. Begin je onverhoopt toch weer over nieuwe dingen te piekeren? Schrijf ze dan weer op. Zo verzeker je jezelf dat je niets kan vergeten en kun je rustig gaan slapen.


5. Dim de lichten na het eten. Fel licht geeft een alert signaal naar de hersenen terwijl gedimd licht aangeeft dat het avond is en dus tijd om te slapen.


6. Houd je slaapkamer tussen de 16 en 18 graden. Bij een te warme slaapkamer denkt je lichaam dat het nog dag is en bij te koud is het te druk bezig om warm te blijven waardoor je vermoeid wakker kan worden.


7. Matig je koffie consumptie. Probeer na 15:00 helemaal geen koffie / cafeïne meer te drinken als je moeite hebt met inslaap vallen.


8. Matig je alcoholconsumptie. Vaak denken mensen dat een ‘slaapmutsje’ juist helpt bij het slapen maar het tegenovergestelde is waar. Je slaapt minder diep en word vaker wakker. Het resultaat: je wordt vermoeid wakker.


9. Concentreer je op je ademhaling als je in bed ligt. Probeer je ademhaling langzaam helemaal naar je buik te sturen en langzaam weer terug. Deze diepe ademhaling brengt je lichaam tot rust en haalt je aandacht weg bij alle rondzwervende gedachtes.


10. Stop met snoozen. De momenten tussen het snoozen door zijn te kort om echt tot rust te komen. Snoozen zorgt voor een haperend begin van de dag en verkort je slaap. Je kunt beter de wekker zetten op het tijdstip dat je er daadwerkelijk uit moet en ongestoord alle slaap tot dat moment pakken.


Slaap lekker, dames!


60 keer bekeken
© 2020 DamesFit & The Marly Studio
BTW-ID NR: NL001495329B86