• Marlies

5 tips om rugpijn te verlichten



We geven onszelf vaak geen tijd om goed om te gaan met stramme spieren en/of pijntjes. Dit maakte allemaal niet zoveel uit toen je 18 was en zo elastisch als een elastiekje. Maar nu… Voor je het weet loop je rond met rugklachten. Super vervelend. Zorg dus goed voor je rug met deze tips. Je hebt er immers maar één.


Slapen


Hoewel dit vaak een uitdaging is bij rugpijn is het wel verstandig om goed te slapen. Dit doe je door op je zij te gaan liggen met een kussen tussen je knieën. Dit houdt de wervelkolom in een neutrale positie. Zo verlicht je de druk op je rug. Slaap je liever op je rug? Schuif dan een kussen onder je knieën.


Blijf bewegen


Vroeger gaven artsen vaak het advies om bedrust te houden bij rugpijn. Maar nu weten ze dat liggen een van de slechtste dingen is die je kunt doen. Belangrijk is om te blijven bewegen, maar niks te forceren. Vooral sporten als zwemmen, wandelen en yoga zijn goed om te doen.


Massage


Neem regelmatig een massage als je vaak last hebt van een stramme rug. Zie het als onderhoud om de boel flexibel te houden. Het koffiezetapparaat moet toch ook regelmatig ontkalkt worden?!


Versterk je spieren


Het verbeteren van kracht, flexibiliteit en uithoudingsvermogen kan rugklachten op de lange termijn flink verminderen. Ga met een fysiotherapeut aan de slag om ervoor te zorgen dat alle oefeningen juist worden uitgevoerd.


Houding


Eigenlijk weten we wel dat we rechtop moeten zitten maar stiekem zitten we best vaak onderuitgezakt. Dit is niet bevorderlijk voor je rug. Vooral als je heel lang onderuit gezakt zit, op het werk achter je computer bijvoorbeeld. Ga rechtop zitten, hou je schouders ontspannen en zorg dat je lichaam wordt ondersteund door de achterkant van de stoel. Belangrijk detail: houd je voeten plat op de vloer.


0 keer bekeken
© 2020 DamesFit & The Marly Studio
BTW-ID NR: NL001495329B86