• Marlies

5 oorzaken van vermoeidheid


Foto: Unsplash

Uitgerust wakker worden is lang niet zo makkelijk als het klinkt. We woelen wat af ’s nachts. Er kunnen vele redenen zijn voor al dat ‘plafondstaren’. We hebben vijf veel voorkomende oorzaken op een rijtje gezet. Deze kun je gemakkelijk zelf oplossen. Blijven de klachten aanhouden? Dan raden we je aan contact op te nemen met de huisarts.


Te weinig voeding


Veel van onze dames willen wat kilo’s verliezen en letten daarom op wat ze eten. Van wat minder eten val je inderdaad af maar van te weinig eten word je slap. Sla geen maaltijden over, eet gevarieerd en kleurrijk, schrap vet en/of koolhydraten niet uit je dieet en zorg voor voldoende eiwitten. Houd voor de zekerheid wat gezonde snacks zoals stukjes appel met kaneel of wortels met humus in de buurt om dip-momenten te voorkomen.


Cafeïne stortvloed


Met een kopje koffie is helemaal niets mis. Maar van te veel cafeïne raakt je lichaam zo van slag dat het juist extra moe wordt. Cafeïne zit onder andere in koffie, zwarte thee, cola en chocolade. Bouw de inname van deze producten langzaam af om trillende handjes te voorkomen. Drink in plaats van koffie en/of cola een glas water en kies voor groene thee in plaats van de zwarte variant.


Blauw licht


Blauw licht is het licht wat van onze geliefde beeldschermen afkomt. De televisie, smartphones, laptops en tablets stimuleren onze hersenen dusdanig dat ze even de tijd nodig hebben om weer tot rust te komen. Probeer daarom een uur voordat je gaat slapen al deze apparaten links te laten liggen en je zal merken dat inslapen veel makkelijker gaat.


Te koude of te warme slaapkamer


Om in slaap te kunnen vallen moet je lichaamstemperatuur iets dalen. Dit gaat het beste in een koele slaapkamer. De nuchtere West-Fries is al gauw geneigd om de ramen op te gooien en de verwarming af te koppelen. Maar overdrijven is natuurlijk ook een kunst. De ideale temperatuur is ongeveer 18 graden. De truc is om overdag in de winter de verwarming zachtjes aan te doen en deze op tijd weer uit te doen.


Onregelmatig slaapritme


Het menselijk lichaam is echt gek op regelmaat. Iedere avond op een ander tijdstip naar bed kan je nachtrust flink verstoren. Je lichaam heeft namelijk een ‘aanloopje’ nodig voordat het rustig kan gaan slapen. Probeer iedere avond rond hetzelfde tijdstip de lampen wat te dimmen, een uur voor bedtijd geen blauw licht meer en rond hetzelfde tijdstip naar bed. Probeer ook iedere dag rond hetzelfde tijdstip weer op te staan.


Slaap lekker, dames!


84 keer bekeken
© 2020 DamesFit & The Marly Studio
BTW-ID NR: NL001495329B86