• Marlies

Zo lukt afvallen wel!


Foto: Unsplash

Vroeger toen Twix nog Raider heette, waren alleen de Amerikanen dik, toch? Stiekem maakten we grapjes over die dikke Amerikanen met hun veel te grote porties en emmers vol Cola. Anno 2019 zijn we uitgelachen want Nederland slibt ook aardig dicht. Afvallen wordt steeds moeilijker door de enorme hoeveelheid aan makkelijke keuzes, zittende beroepen en overlopende agenda’s.


De verschillende diëten vliegen je om de oren en werken vaak maar voor even. Zodra je weer ‘normaal’ gaat eten ben je zo weer op je oude gewicht. Of erger nog; zwaarder dan toen je begon. Om je te helpen met duurzaam afvallen hebben we 15 nuttige tips voor je verzameld.


1. Zet realistische, korte termijndoelen, zodat je steeds opnieuw een volgende stap kunt maken. Te grote doelen werken demotiverend. Split een doel van bijvoorbeeld 20 kilo afvallen op in vier doelen van vijf kilo.


2. Beloon jezelf met iets anders dan eten of drinken iedere keer als je een doel behaald hebt. Bioscoop, schoonheidsspecialiste, massage, shoppen, dagje weg, manicure, musea, parachutespringen het maakt niet uit zolang het je maar motiveert!


3. Vertel de mensen om je heen dat je aan het afvallen bent. Als ze de hint niet begrijpen vertel ze dan maar gewoon dat je liever niet hebt dat ze je onnodig verleiden met lekkere hapjes. Zie jezelf als de BOB maar dan met lekkernijen. Een beetje mag maar niet teveel.


4. Zoek een maatje. Iemand die precies weet hoe moeilijk het soms is en daarom ook precies snapt hoe fijn het is om je doelen te halen. Gedeelde smart is halve smart. Daarnaast kunnen jullie dan mooi recepten en tips uitwisselen. Misschien een keer per week samenkomen om jullie proces te bespreken. Kopje thee erbij. Niemand heeft gezegd dat afvallen niet gezellig mag zijn.


5. Kies een sport die bij je past. Anders ga je het bewegen nooit volhouden. Probeer, samen met je maatje, lekker veel uit. Er komt vanzelf iets voorbij wat blijft hangen.


6. Maak eerst een paar kleine aanpassingen in je voedingspatroon. Wissel frisdrank om voor water en doe geen suiker meer in de koffie. Ben je gewend? Ga dan door naar het volgende. Alles in een keer omgooien kan maar vergt wel veel aanpassingsvermogen.


7. Eet voortaan alleen nog maar volkorenproducten. Let op: bruinbrood is niet altijd volkorenbrood. Let er echt op dat dit op de verpakking vermeld staat. Deze volkorenproducten zorgen ervoor dat je langer een voldaan gevoel hebt. Daarnaast hebben ze ook positieve effecten op hart- en vaatziektes, cholesterol en de stoelgang.


8. Drink voldoende water. Water zorgt er niet per se voor dat je afvalt, maar het zorgt wel voor een gevuld gevoel. Daarnaast herkent je lichaam het verschil tussen trek en dorst niet altijd. Vaak denk je dat je trek hebt terwijl je lichaam eigenlijk om vocht vraagt. Drink dus eerst een glas water en wacht 10 minuten voordat je wat eet.


9. Eet als tussendoortje per dag twee stuks fruit. Maak het van tevoren alvast klaar in de vorm van een salade of smoothie, zodat je er makkelijk naar grijpt als je honger krijgt.


10. Zorg voor regelmaat in je voedingspatroon. Ontbijt, dineer en lunch steeds op ongeveer hetzelfde tijdstip en een steeds ongeveer dezelfde hoeveelheid.


11. Gebruik zo min mogelijk pakjes en zakjes tijdens het koken. Maak juist gebruik van verse producten en varieer lekker veel.


12. Falen hoort erbij. Heb je te veel gegeten of iets ongezonds? Herpak jezelf dan gewoon bij de volgende maaltijd. Niets aan de hand!


13. Ook zal je het soms niet halen om naar de sportschool te gaan. Kijk dan of je ruimte kunt maken op de dag om op de fiets of lopen naar een afspraak kunt gaan. Of lopend boodschappen doen of langer met de hond wandelen. Een beetje compenseren is beter dan niet compenseren.


14. Hou het gezond. Te snel willen afvallen is gedoemd te mislukken. Een halve tot maximaal een kilo per week is heel netjes.


15. Begin nu. Wachten tot maandag of de eerste van de maand of na de vakantie is gewoon uitstel gedrag. Deze vorm van zelfsabotage gaat je niet helpen. Er is geen beter moment als nu. Ga ervoor!


Jullie kunnen ons natuurlijk altijd aanspreken voor extra tips en advies.


Succes, dames!



101 keer bekeken
© 2020 DamesFit & The Marly Studio
BTW-ID NR: NL001495329B86