• Marlies

5 tips tegen een opgezette buik


De overgang komt met kwaaltjes waar je je in de eerste instantie misschien niet eens van bewust bent. Wist jij dat door de afname van het hormoon oestrogeen je spijsvertering langzamer wordt tijdens de overgang? Dit heeft vervelende gevolgen zoals onder andere winderigheid, buikkrampen en een opgezette buik. Gelukkig kun je hier wat aan doen.


Drink veel water


Er zijn ontzettend veel redenen om veel water te drinken en dit is er een van. Door voldoende water te drinken blijft je spijsvertering lekker opgang waardoor er niets ophoopt. Je weet dat je genoeg water drinkt als je nooit dorst hebt. Blijf dus gedurende de dag steeds drinken en wacht niet tot je dorst hebt.


Houd een eet dagboek bij


Het kan zijn dat je darmen gevoelig reageren op bepaalde voedingsmiddelen. Om erachter te komen om welke voedingsmiddelen het gaat, kun je het beste een eetdagboek bijhouden. Schrijf alle ingrediënten van je maaltijden op en schrijf op of je een opgeblazen gevoel had of niet. De boosdoener komt zo vanzelf aan het licht en kun je deze uit je dieet schrappen.


Blijf in beweging


Tijdens de overgang vertraagt je spijsvertering. Hetzelfde geld voor mensen die niet actief zijn. Dus als je in de overgang bent en je leidt een non-actief leven wordt je dubbel gestraft. Kom lekker sporten bij DamesFit en plan daaromheen voldoende activiteiten. Ga bijvoorbeeld lekker wandelen met een vriendin.


Gember


Dit gouden goedje wordt al jaren gebruikt om de spijsvertering een handje te helpen. Zo helpt het om de maaginhoud sneller door te geven aan de dunne darm. Ook helpt het de gladde spieren in de darmwand te ontspannen waardoor je voedsel sneller wordt verwerkt. Met andere woorden: het geeft je spijsvertering een fijne boost. Om dit effect te bereiken heb je zo’n 1,5 gram per dag nodig. Gelukkig is gember heerlijk in een smoothie, curry of als thee.


Rustig aan


Als je ongemerkt veel lucht inslikt gedurende de dag, kun je hier een opgezette buik aan overhouden. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij snel eten, druk praten, roken en kauwgom kauwen. Ook koolzuurhoudende drankjes dragen hieraan bij. Het kan je enorm helpen om bewust en rustig te eten en te praten. Laat frisdranken links liggen en laat kauwgom achterwege.


Succes Dames!



154 keer bekeken
© 2020 DamesFit & The Marly Studio
BTW-ID NR: NL001495329B86