• Marlies

5 tips tegen overgangsvermoeidheid


Lijkt het sinds je in de overgang zit soms alsof er een deken van vermoeidheid over je heen valt? Dat is niet zo gek. Heftige vermoeidheid / lusteloosheid is een van de geintjes die moeder natuur met ons uithaalt tijdens de overgang. We hebben een aantal truckjes voor je om hiermee om te gaan.


Hoe zit dat nou?


Maar voor we het gaan hebben over hoe je die vermoeidheid tegen kunt gaan, leggen we uit waar deze vandaan komt. En dat is een inkoppertje: stress. Vrouwen in overgangsleeftijd zorgen vaak extra veel voor andere mensen in vergelijking met vrouwen in andere leeftijdsgroepen. Zo is er natuurlijk altijd de zorg voor je eigen kinderen, misschien heb je al kleinkinderen en je (schoon)ouders worden steeds hulpbehoevender. Ook komt eventuele mantelzorg vaak op de schouders van vrouwen in de overgangsleeftijd terecht. Al deze zorg combineren we met werk, een relatie, het huishouden, vriendschappen en familie terwijl we ondertussen sporten, verven, waxen, make-uppen, corrigeren en epileren om ervoor te zorgen dat we er ook nog een beetje florissant bijlopen. Laat ik het zo zeggen: alleen van het opschrijven word ik al moe.


Bij komend nadeel zijn onze bijnieren. Deze moeten al extra hard werken om het stresshormoon te produceren. Maar door de overgang moeten ze ook deels de taak van de eierstokken overnemen. Deze dubbele functie vreet energie. En als je dan het hele nachtelijke deken-erop-deken-eraf-pyjama-uit-pyjama-aan-slokje-water-kussen-omdraaien-raam-open-raam-dicht-riedeltje hier ook nog eens bij optelt dan is het eigenlijk helemaal niet zo gek dat je gewoon hartstikke moe bent. En dan nu het positieve gedeelte van dit verhaal: de tips!


Bewaak je agenda


Uiteindelijk is onze (mentale) gezondheid onze eigen verantwoordelijkheid. Bewaak daarom je agenda en zorg ervoor dat deze niet constant overloopt. Zeg vaker ‘nee’ en probeer ontspanningsmomentjes in te plannen. Sterker nog: we moedigen je van harte aan om met enige regelmaat gewoon helemaal niets te plannen. Af en toe even lekker niets doen is ontzettend goed voor je.


Blijf in beweging


Deze tip is met name voor dames met een zittend beroep erg goed. Zitten voedt namelijk je vermoeidheid. Dagelijks een stukje wandelen en twee a drie keer per week flink sporten bij DamesFit werkt uitstekend tegen vermoeidheid. En ook tegen die vervelende overgangskilo’s.


Eet gezond


Wat je eet heeft een enorme impact op je energie. Hoewel eten wat in pakjes en zakjes zit lekker makkelijk is om klaar te maken, geeft het je alleen snel energie op korte termijn. Is de snelle energie op dan raak je in een dip en krijg je trek. Kort gezegd: je wordt er juist moe en hongerig van. Vers voedsel daarentegen geeft je langdurige energie waar je de hele dag wat aan hebt. Ook deze tip werkt goed tegen de overgangskilo’s. Een win-win situatie als je het ons vraagt.


Blijf gehydrateerd


Ja, daar is ons favoriete drankje weer. Water! Als je lichaam onvoldoende gehydrateerd is, moet het harder werken om normaal te functioneren. Wat vermoeidheid als gevolg heeft. Dit kun je makkelijk voorkomen door voldoende water te drinken. Wacht niet tot je dorst hebt maar drink de hele dag door kleine beetjes. Hou het bij water en thee zodat je niet onnodig veel calorieën tot je neemt.


Slaap voldoende


Dit is natuurlijk wel lastig als je last hebt van opvliegers maar er zijn dingen die je kan doen om slapen makkelijker te maken. Zorg bijvoorbeeld voor een koele slaapkamer door middel van een ventilator of een airco. Ga elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed en kom elke dag op hetzelfde tijdstip weer uit bed. Ook in het weekend. Slapen met een volle maag doet je nachtrust geen goed net als alcohol en cafeïne. Ook beeldschermen werken niet mee helaas. Vaste rituelen werken juist erg goed. Zo kun je de avond afsluiten met een boek en een kop thee. Drink dertig minuten voor bedtijd niets meer. Ook helpt het als je de slaapkamer gebruikt om in te slapen en verder niets. Dus geen T.V kijken in bed en geen bureau in de slaapkamer. Je lichaam en geest gaan je slaapkamer dan herkennen als rustplek en schakelen over in ruststand als je er bent.


Succes dames!


72 keer bekeken
© 2020 DamesFit & The Marly Studio
BTW-ID NR: NL001495329B86