• Marlies

Gezond eten in 5 stappen


Foto: Brooke Lark via Unsplash

Vorige week hebben we het gehad over hoe je van sporten een gewoonte maakt. Maar bij een gezonde levensstijl hoort natuurlijk ook een gezond voedingspatroon. Ook nu hebben we een aantal praktische en direct toepasbare tips. Begin je gezonde eetpatroon vandaag nog met dit stappenplan.


Stap 1: maak een plan


Plan je maaltijden zo’n drie a vier dagen vooruit. Hiermee voorkom je dat je makkelijke en vaak minder gezonde keuzes maakt als je moe en hongerig door de supermarkt loopt na een dag werken. In plaats daarvan kun je direct naar huis want alles wat je nodig hebt voor een gezonde maaltijd ligt al klaar. Heerlijk toch!?


Stap 2: eet vers en gevarieerd


Groente, fruit en peulvruchten komen in alle kleuren van de regenboog. Maak hier gebruik van. Maak er een gewoonte van om zo gevarieerd mogelijk te eten. Zo krijg je alle vitaminen en minderalen binnen die je nodig hebt. Eet zo veel mogelijk verse producten en laat pakjes, potjes en zakjes zoveel mogelijk links liggen. Deze bevatten onnodig veel zout en suiker.


Stap 3: doe nooit hongerig boodschappen


Dit heb je vast vaker gehoord en dat is met goede rede. Als je hongerig boodschappen doet, maak je beslissingen met je hongergevoel en niet met je verstand. Dit leidt bijna altijd tot ongezonde beslissingen. Eet een stuk fruit of een handje noten voordat je richting de supermarkt gaat en spreek met jezelf af dat je je houd aan het lijstje dat je bij stap 1 hebt gemaakt.

Extra tip: zorg dat je niet in de verleiding komt om 'slechte dingen' te kopen door alleen langs de producten te lopen die op je lijstje staan. De overige gangpaden laat je gewoon met rust. Wat je niet ziet kan je ook niet in de verleiding brengen.


Stap 4: leg gezonde producten in het zicht


En verberg ongezonde producten in kastjes en laatjes. We zijn vaak geneigd om de producten die in het zicht liggen als eerste te pakken. Maak het jezelf dus makkelijk door groente op ooghoogte in de koelkast te leggen en fruit in een mooie schaal op het aanrecht.


Stap 5: het hoeft niet op


Jij bent niet verantwoordelijk voor het leegmaken van schaaltjes op verjaardagen. Ook hoeven de pannen niet leeg. Soms maak je te veel eten klaar. Kan gebeuren. Doe het dan in een bakje en neem het de volgende dag mee als lunch. Bescherm jezelf tegen overeten door in de keuken op te scheppen en de pannen op het gasfornuis te laten staan. Is je bord leeg? Blijf dan nog even zitten en drink een glas water. Geef je lichaam even tijd om de hoeveelheid eten te verwerken en te bepalen of je echt nog trek hebt. Je zal merken dat je waarschijnlijk geen trek meer hebt maar geneigd bent nogmaals op te scheppen uit gewoonte.


Het is natuurlijk niet de bedoeling dat eten niet leuk en lekker meer is. Uiteraard kun je best af en toe even heerlijk uit de bocht vliegen. Als de rest van je eetpatroon goed is, is dat geen probleem en hoef je je er niet slecht over te voelen. Geniet juist extra van deze momenten en stap daarna weer terug in je gezonde eetpatroon.


Succes dames!


Team DamesFit


78 keer bekeken
© 2020 DamesFit & The Marly Studio
BTW-ID NR: NL001495329B86