• Marlies

Het gevaar van een dikke buik

Bijgewerkt: 30 jan 2019


Foto: Unsplash

Dat overgewicht gevaren voor de gezondheid met zich mee brengt weten we wel. Maar wist je dat mensen met een platte buik evengoed dezelfde gevaren kunnen lopen als mensen met een dikkere buik? Of je een gezond gewicht hebt heeft namelijk met meer te maken dan het cijfertje op de weegschaal. Een belangrijk onderdeel is de waarde van het viscerale vet in en rondom je buik.


Wat is visceraal vet?


Visceraal vet wordt ook wel buikvet genoemd. Dit type vet zit in de buikholte. In de buikholte zitten ook de meeste ingewanden: de maag, lever en galblaas, milt, alvleesklier, darmen, urineblaas, de baarmoeder en eierstokken. Visceraal vet heeft als doel om deze organen te beschermen. Zie het als een soort stootkussen. Daarnaast is het een opslagplaats voor overtollig glucose. Een beetje buikvet hebben we dus gewoon nodig. Visceraal vet ontwikkelt zich onzichtbaar tussen deze organen. Daarom is het dus mogelijk om slank te zijn maar toch te veel visceraal vet te hebben.


Wanneer wordt het gevaarlijk?


Door te veel buikvet worden de lichaamscellen minder gevoelig voor insuline. Hierdoor stijgt de bloedsuikerspiegel en gaat de alvleesklier meer insuline aanmaken. Dit is de ideale situatie voor het ontwikkelen diabetes.


Het hebben van een buikje wil niet per se zeggen dat je te veel visceraal vet hebt en andersom. Uiteraard is een dikke buik en het hebben van overgewicht wel een belangrijke aanwijzing. Een manier om erachter te komen of je te veel visceraal vet hebt is het meten van de buikomvang. Bij een buikomvang boven 80 cm (94 cm voor mannen) is er vrijwel zeker sprake van te veel visceraal vet. Een nauwkeurigere manier om achter je viscerale vetpercentage te komen is om je te laten wegen op een speciale weekschaal. Wij hebben zo’n weegschaal bij DamesFit dus sla het weegmoment niet over!


Buikvet kwijtraken doe je zo


Er zijn drie elementen die meespelen bij het verminderen van visceraal vet:


Voeding

Om buikvet kwijt te raken is het allereerst belangrijk om je huidige dieet eens goed onder de loep te nemen. Bewerkte producten zijn ontzettend slecht en kun je beter vervangen door verse producten. Haal vetten uit vis, avocado, noten en experimenteer met nieuwe recepten vol verse groenten en fruit.


Sporten

Tegelijkertijd is het aan te raden om spiermassa op te bouwen. Je lichaamssamenstelling bepaalt voor ruim 80% je stofwisseling. Spieren verbruiken veel meer energie dan vetweefsel. Een kilo minder spierweefsel scheelt al snel 30-35 kcal minder per dag die verbrand worden. Dit lijkt weinig, maar op jaarbasis kan dit leiden tot een toename in vetmassa van 1 kg.


Lifestyle

Deze twee tips kun je vandaag al uitvoeren. Zorg voor voldoende nachtrust en drink voldoende water. ’s Nachts verbrand je veel vet. Als je te weinig slaapt, valt een belangrijk deel van je vetverbranding stil. Vooral chronisch laat naar bed gaan, je dag niet goed afbouwen voordat je gaat slapen, slapen in een te lichte ruimte en stress, dragen bij aan een verstoring van je slaap. Genoeg water drinken zorgt voor een goede afvoer van afvalstoffen en gaat onnodig snacken tegen.


Afvalcoach


Kun jij wel een beetje hulp gebruiken? Je kan bij DamesFit een abonnement met afval coaching afsluiten. Uiteraard is de afval coaching ook beschikbaar voor onze huidige leden. Vraag Trix of Linda naar de mogelijkheden.


Succes ladies!


0 keer bekeken
© 2020 DamesFit & The Marly Studio
BTW-ID NR: NL001495329B86