• Marlies

Zin en onzin over BMI


Foto: unsplash

Body Mass Index zoals BMI voluit heet, is een puntensysteem ontwikkeld om het gewicht van de mens onder te verdelen in verschillende categorieën: ondergewicht, gezond gewicht, overgewicht en obesitas. De formule gaat als volgt: jouw gewicht in kilogram gedeeld door jouw lengte in meters in het kwadraat. Het cijfertje wat uit deze formule komt rollen zou moeten aangeven hoe je ervoor staat qua gewicht. Maar klopt dit wel? Wij zochten het voor je uit.


Oude formule


Om de zin en onzin goed te kunnen begrijpen, duiken we nog ietsje verder in de materie. De BMI-formule is al meer dan 200 jaar geleden bedacht door de Belg Lambert Adolphe Jacques Quetelet. Deze knappe kop had een hoop specialisaties zoals astronomie, wiskunde, statistiek en sociologie maar van voeding had hij geen kaas gegeten. Hij heeft deze formule ontwikkeld, wetende dat het niet ideaal was maar meer om grofweg een idee te hebben van wie te dik is en wie niet.


Hoe werkt het?


Zoals eerder gezegd heeft de formule betrekking op je lengte en gewicht. Een vrouw van 1,73 met een gewicht van 80 kilo heeft een BMI van 26,7. (Want: 80 kilo/ (1,73 x 1,73) = 80 kg/ 2,9929 = 26,7) Maar wat betekent dit? De inhoud van de BMI zit als volgt in elkaar:


Lager dan 18,5: ondergewicht

Tussen de 18,5 en 25: gezond gewicht

Tussen de 25 en 30: overgewicht

Boven de 30: obesitas


Volgens de BMI-formule heeft onze voorbeeld vrouw van 80 kg dus overgewicht. Maar wat zegt dit? Kunnen we nu concluderen dat onze voorbeeld vrouw ongezond is en moet afvallen?


Beperkte informatie


Nee, we kunnen uit deze informatie eigenlijk geen enkele conclusie trekken. Daarvoor weten we simpelweg te weinig. Zo weten we helemaal niet waaruit haar gewicht is opgebouwd. Misschien sport ze wel 3 x in de week, eet ze heel gezond en heeft onze voorbeeld vrouw een laag vetpercentage in combinatie met veel spieren. Spieren zijn immers zwaarder dan vet. Onze voorbeeld vrouw kan dus zomaar slank, gespierd en gezond zijn maar toch overgewicht hebben volgens de BMI-formule.


Andersom geldt dat mensen met een gezond BMI niet per se gezond zijn. Met name slanke mensen met vetopslag rond de buik doen er verstandig aan hier wat aan te doen. Dat ogenschijnlijk onschuldige buikje kan heel goed betekenen dat je lichaam vet opslaat rondom de organen. Dit is net zo schadelijk voor het lichaam als ernstig overgewicht. Maar ook zonder dat buikje kan er nog van alles aan de hand zijn wat we met het blote oog niet kunnen zien. Denk aan een te hoog cholesterol of een belabberde conditie door te weinig beweging.


Pfff, wat een gedoe. En nu?


Staar je dus niet blind op dat BMI. Als je wat kilo’s kwijt wil, kun je je beter focussen op een algemene gezonde levensstijl in plaats van een gezond BMI. Jezelf een gezonde levensstijl aan leren is een cadeau voor jezelf waar je je hele leven profijt van hebt.

Ben je gezegend met een snelle stofwisseling en een gezond BMI? Dat betekent niet dat je niet hoeft te sporten en dat de tomatensaus op je pizza voldoende groente bevat voor de hele dag. Maak je lichaam ook vanbinnen gezond door 2 a 3 keer per week te sporten en gezond, gevarieerd en vers te eten.


Iedereen is zichzelf en dat is goed


Ben je nou toch benieuwd hoe je ervoor staat qua gezondheid? Ga dan naar een professional die meer meet dan BMI en vragen stelt over jou als persoon en je dagelijkse gewoontes. Probeer jezelf niet te onderwijzen op het internet. Vergeet niet dat iedere vrouw anders is. De ene dame van 1,67 meter en 62 kg is de andere niet. Probeer je ook niet te veel te focussen op mensen die in jouw ogen het ideale lichaam hebben maar werk er juist aan om de gezondste en gelukkigste versie van jezelf te worden.


108 keer bekeken
© 2020 DamesFit & The Marly Studio
BTW-ID NR: NL001495329B86