• Marlies

Zo blijf je gezond na je 50e


Zo rond het 50ste levensjaar van de vrouw gebeurt er weer van alles met het lichaam. Zowel van binnen als van buiten. Deze veranderingen zouden eigenlijk met een nieuwe gebruiksaanwijzing moeten komen voor je lichaam want dat heeft nu namelijk weer andere vormen van verzorging nodig om gezond te blijven. Zoals:


Minder eten


Vanaf ongeveer je 50eheb je iets minder eten nodig. Je zal merken dat je vanaf deze leeftijd sneller aankomt als je je huidige eetpatroon niet aanpast. Gelukkig hoeft dat allemaal niet zo drastisch als je startgewicht al gezond is. Eet tussen de middag een boterham minder of laat die extra aardappel ’s avonds liggen. Ook kun je jezelf aanwennen om koffie en thee zonder suiker te drinken. Deze veranderingen zouden genoeg moeten zijn om op een gezond gewicht te blijven.


Extra aandacht voor de spieren


Een ander gevolg van ouder worden is een afname van spierkracht en spiermassa. Om je spieren toch krachtig te houden is het belangrijk om voldoende te bewegen. Alleen voldoende bewegen is helaas niet genoeg. Wat extra eiwitten toevoegen aan je dieet is ook een heel goed idee. Eiwitten zitten o.a in yoghurt, kwark, ei, vis, vlees en peulvruchten.


Extra vitamine D


Vitamine D gaat botontkalking tegen en ook dat is iets waar vrouwen van rond de 50 mee te maken beginnen te krijgen. Qua vitamine D geldt het volgende advies:


Voor vrouwen boven de 50: 10 microgram vitamine D bij slikken.

Voor vrouwen en mannen boven de 70: 20 microgram vitamine D bij slikken.


Vitamine D kun je gewoon kopen bij de Kruidvat, Etos en DA.


Voldoende beweging


Nou is dit natuurlijk gewoon een goed idee voor iedereen. Maar in verband met de botontkalking en het afnemen van spierkracht is niet sporten eigenlijk geen optie meer. Maar wat is dan genoeg bewegen? Het is goed om minstens 2,5 uur per week te bewegen. Denk aan stevig wandelen, fietsen, zwemmen of tuinieren. Voeg hier 2 keer per week krachttraining aan toe om de spieren en botten verstevigen.


Balanceren


Vallen is een groot probleem onder ouderen. Nu klinkt dat allemaal nog heel ver weg. Maar doe je oudere zelf een plezier en begin nu alvast met balansoefeningen. Hoe beter je je balans traint hoe meer het je zal helpen op latere leeftijd. Als je de balansoefeningen combineert met flinke rek-en-strek-oefeningen ben je helemaal lekker bezig. Een goede voorbereiding is immers het halve werk.


TIP: vraag een van de DamesFit trainsters om tips als je even vast loopt.



208 keer bekeken
© 2020 DamesFit & The Marly Studio
BTW-ID NR: NL001495329B86