• Marlies

Zo overleef je een hittegolf tijdens de overgang


Lieve dames,


Normaliter komt iedere vrijdag een van onze trainsters aan het woord om een goede tip met jullie te delen. Vandaag hebben we de koppen bij elkaar gestoken om zoveel mogelijk tips te verzamelen om jullie te helpen de heetste dag van de hittegolf te overleven.


Doen: Rustig aan

Hoewel het vandaag gewoon een werkdag is, raden we je aan het rustig aan te doen. Dit geldt met name voor lichamelijk werk. Bekijk het maar als luieren voor de gezondheid.


Niet doen: Koud douchen

Door het koude water vernauwen je bloedvaten en kunnen ze de warmte slechter kwijt. Houd de temperatuur van je douche zoals je gewend bent.


Doen: let op de ademhaling

Probeer de bloeddruk laag te houden. Let hierbij ook op de ademhaling. Haal zoveel mogelijk adem vanuit de buik. Een diepe buikademhaling helpt om rustig te blijven.


Niet doen: cafeïne en alcohol

Deze stoffen generen juist warmte in je lichaam. Als er iets is wat je niet nodig hebt…


Doen: Veel drinken

En dan bedoelen we water. Zorg ervoor dat je geen dorst krijgt op de dag door over de hele dag te blijven drinken.


Niet doen: pittig eten

Daar krijg je het warm van en dat hoeft vandaag even niet.


Doen: Losse en luchtige kleding

Kies vandaag voor een setje kleding van 100% katoen. Ook doe je er goed aan om de nauwsluitende kleding lekker te laten liggen. Hou het luchtig.


Niet doen: extra zout eten

Als je normaal blijft eten en drinken heb je geen extra zout nodig. Dit extra zout zorgt er dan alleen maar voor dat de kans groter wordt dat je vocht vasthoudt. Nergens voor nodig dus.


Doen: lauw voetenbadje

Je voeten zijn uitstekende warmteregelaars. Neem een lauw voetenbadje (niet koud) en je zal geheid afkoelen.


Niet doen: Ovengerechten maken

En het gasfornuis mag ook uitblijven. Vooral als je in een huis woont waar de warmte moeilijk weggaat. Deze twee apparaten generen namelijk flink wat warmte.


Doen: Beneden slapen

Warme lucht stijgt op. De kans dat het in de woonkamer koeler is dan in de slaapkamer is groot. Voor een goede nachtrust kun je dus beter beneden kamperen.


Niet doen: veel eten

Tijdens extreme warmte kun je je maaltijden beter opsplitsen in 6 kleine maaltijden per dag. Zo hoeft je lichaam nooit hard te werken om al het voedsel te verwerken. Van hard werken krijg je het warm en dat proberen we juist te voorkomen.


Doen: zelf waterijs maken

Gewone (water)ijsjes zitten vol met geraffineerde suikers en een hittegolf is natuurlijk geen rede om al je harde werk in de sportschool teniet te doen. Maak ze lekker zelf van water en geplette verse vruchten.


Tot slot willen we nog een hardnekkige mythe de wereld uit helpen:


Niet waar: van koud drinken krijg je het warm.

De theorie achter dit statement klopt: je lichaam reageert op kou door op te warmen. Alleen moet je wel ontzettend veel koud water drinken om je lichaamstemperatuur te beïnvloeden. Een of twee glazen heeft geen invloed. Dus schenk die koude kan met muntwater maar lekker leeg.


Sterkte dames!


52 keer bekeken
© 2020 DamesFit & The Marly Studio
BTW-ID NR: NL001495329B86